آراد برندینگ

سوهان باعث شد از فقر نجات پیدا کنم

C:\Users\ARAD\Desktop\55.jpg

سوهان باعث شد از فقر نجات پیدا کنم

زمانی که درآمد نداشتم در یک مغازه مشغول به کار شدم و متوجه شدم که سوهان ساعدی، سوهان عسلی و سوهان قم از جمله محصولات پر طرفدار هستند از این رو تصمیم گرفتم تبدیل به یکی از موفق ترین افراد در این حوزه شوم و تا به امروز از این طریق میلیاردها تومان پول به دست آوردم.

سوهان ساعدی

شیرینی جات بخش مهمی از مجالس ما ایرانی ها را تشکیل می‌دهد که سوهان ساعدی یکی از خوشمزه ترین و با قدیمی ترین آن‌ها به شمار می آید. سوهان در مدل‌های گوناگون تهیه و تولید می‌شود که هر کدام از آنها طرفداران خاص خود را دارد. از جمله این سوهان‌ها می‌توان به سوهان گل یا تخت، سوهان گل نازک، سوهان حبه ای، سوهان باقلوایی، سوهان آجیلی، سوهان گزی، سوهان لقمه ای، دسر سوهان، آجیلی و غیره اشاره نمود.

متنوع‌ترین سوهان‌ها در شهر قم تولید و تهیه می‌شوند. سوهان قم امروزه معروف‌ترین نوع این شیرینی در ایران می‌باشد. به همین دلیل امروزه ما با انواع مختلف این شیرینی روبرو هستیم که از نظر ظاهری و ترکیبات با همدیگر تا حدودی فرق دارند. این شیرینی در گذشته بیشتر به شیوه سنتی و با دست تولید می‌شده است. ولی در حال حاضر پخت این شیرینی با کمک دستگاهها و قالب گیرهای مخصوص انجام می‌گیرد.در آن سال‌ها افرادی به نام هادی حاج حسین سوهانی، حاج محمدرضا صفایی و حاج محمد عارفی، سوهان را به صورت دستی با یک وسیله کفگیر مانند به نام هستون تهیه می‌کردند و حجم تولید آن بسیار پایین بود. تا 30 – 40 سال قبل که تراشکاری به نام خازنی مبادرت به ساخت دستگاه هم زن نمود که این دستگاه باعث افزایش تولید سوهان و در حقیقت رشد در این زمینه شد و این افزایش تولید موجب شد این شیرینی به عنوان سوغات شهر قم مطرح شود، به طوری که 90 در صد آن توسط زائران از استان خارج می‌شود.

C:\Users\ARAD\Desktop\55.jpg

سوهان عسلی

یکی از این سوهان عسلی بسیار خوش طعم و خوشمزه، سوهان می باشد که بسیار مورد استقبال افراد قرار می گیرد. البته شاید در نگاه اول تصور کنید که این شیرینی پخت خیلی سختی داشته باشد و بهتر است آن را به صورت حاضر و آماده از بازار خریداری کنید ولی برای آن دسته از افرادی که علاقمند به شیرین پزی هستند، پخت سخت و مشکل، معنا ندارد. در ضمن اینکه به طور کلی هم پخت این شیرینی کار خیلی سختی نیست.

یکی از شهرهایی که محل تولید بسیاری از سوهان است اصفهان می باشد. سوهان شیرینی است که امروز قرار است بیشتر به آن بپردازیم و با ترکیبات تشکیل دهنده آن و طرز تهیه آن بیشتر آشنا شویم. وقتی تکه های خوش عطر و بوی سوهان با آن رنگ طلایی در دهان گذاشته می شود و ذره ذره شروع به آب شدن می کند، انگار هیچ ماده دیگری در آن لحظه در دنیا وجود نخواهد داشت که به این خوشمزگی و دلچسبی باشد!

اما خیلی جالب است اگر بدانید که این همه رنگ، بو و عطر با ترکیبی ساده و کاملا مقوی به دست خواهد آمد. مواد تشکیل دهنده سوهان از هر نوعی که باشد ( منظور انواع سوهان قم است که البته در شهرهای دیگری همچون اصفهان هم تولید می شود) از آرد و جوانه گندم است که بسیار غنی بوده و سرشار از ویتامین گروه B است. برای تولید سوهان به این ماده احتیاج مبرم وجود دارد.

C:\Users\ARAD\Desktop\66.jpg

سوهان قم

برای تهیه سوهان قم کنجدی خوشمزه ابتدای کار یک تابه مناسب انتخاب می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس کنجد را به آن اضافه می کنیم و به مدت ۵ تا ۶ دقیقه به آرامی تفت می دهیم تا کمی برشته شود. پس از اینکه عطر خشو کنجد بلند شد، تابه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه یک تابه دیگر انتخاب می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس شکر را به تابه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آب شود.

در این مرحله اجازه می دهیم شکر به طور کامل ذوب شده و کاراملی شود. توجه داشته باشید در حین ذوب شدن شکر نیازی به مخلوط کردن آن نیست. وقتی شکر کاملا کاراملی شد، کره را به آن اضافه می کنیم.

C:\Users\ARAD\Desktop\77.jpg

5/5 - (2 امتیاز)